Forside / Kompas Online for skoleledelse
Større læringsudbytte via en medinddragende, aktiv undervisning med IT
Kompas Online er en online kursusplatform med lettilgængelige, korte og praksisnære videokurser som skal give lærere i grundskolen kompetencerne og trygheden til at gøre større brug af IT værktøjer i undervisningen. Målet er at skabe en mere medinddragende, legende og motiverende klasseundervisning, som giver selvproducerende og aktive elever.
Videokurserne på Kompas Online er tilgængelige on demand, og dermed har lærerne adgang til kontinuerlig kompetenceudvikling indenfor deres fag, når det passer ind i deres og skolens hverdag. Lærerne er ikke afhængige af at skulle afsætte mange timers forberedelse på skæve tidspunkter, og I, som skole, behøver ikke sende lærere afsted på flere dages kursus med alt hvad det indebærer af vikarer, forstyrrelser i undervisningsplanen, koordinering og administration.
Med Kompas Online er værktøjskassen ved hånden hele tiden og kan benyttes individuelt af lærerne i forberedelsen, på teammøder og som udviklingsområde i fagteams. Eller brug platformen som understøttelse til fysiske oplæg, så der sikres et kontinuerligt arbejde med den digitale transformation. På den måde bliver den kreative brug af IT i undervisningen ikke blot en god intention, som der bruges ressourcer på, men ofte i praksis må vige for en travl hverdag – nej med korte, lettilgængelige og praksisnære videokurser bliver brugen af IT som et pædagogisk værktøj en integreret del af jeres læringskultur.
Materialet er produceret af lærere for lærere. Derfor er der også fokus på netop de situationer og det læringsmiljø, der hersker i grundskolen, og der tages udgangspunkt i, hvordan forskellige programmer kan indgå som en understøttende, udviklende og motiverende ressource i den daglige undervisning.
Målet med Kompas Online er at være en stærk ressource for lærerne og på daglig basis understøtte dem i brug af IT i undervisningen i både indskoling, mellemtrin og udskoling. Igennem 3 forskellige spor ønsker vi at give muligheden, modet og lysten til at bruge flere alsidige apps og programmer, uanset det tekniske udgangspunkt læreren kommer med.